AANDACHTSPUNTEN ALS U PASSANTENONDERZOEK GAAT DOEN

KORTE EN DUIDELIJKE TIPS VOOR ONDERZOEKSOPDRACHTEN EN -TENTAMENSTOF (HBO/MBO+).

Het verrichten van passantenonderzoek in bijvoorbeeld winkelcentra of evenementen vraagt om veel meer voorbreiding dan je zou denken.  Als projectleider ben je misschien vooral geinteresseerd in het verkrijgen van genoeg respondenten. Ook denk je vaak aan je deadlines.  Je wilt vlug klaar zijn.  Deze aandachtspunten kunnen helpen om van een passanten onderzoek een succes te maken:

Kies de meetpunten heel zorgvuldig
Dit advies is een ‘open deur’ maar wordt toch altijd weer veel te makkelijk afgedaan. Ik bedoel dat de keuze van de plaatsen waar de veldwerkers worden neergezet niet zorgvuldig genoeg worden bepaald. Bedenk dat er in een winkelcentrum al­tijd plaatsen zijn waar veel meer mensen passeren dan ergens anders. En dat er ook op drukke punten weer hoekjes en plekjes zijn waar het NOG drukker is.

Wees ook slim met het bepalen van de tijdstippen dat de veldwerkers op straat zijn.  Er zijn momenten dat het druk is. En er zijn rondom die momenten weer momenten dat het EXTRA druk is.  Kies de tijden zorgvuldig.  Je kunt veel tijd en geld besparen op de veldwerkuren als je bijvoorbeeld alleen in de middag laat meten tussen 13 en 15 uur (als dat mogelijk is). Dat je misschien een extra half uur moet betalen omdat je het team niet de hele middag inhuurt is niet erg. Je bespaart weer een aantal uren op je budget.

Bedenk handigheidjes om het interview kort te houden
Passanten hebben vaak weinig ‘trek’ in een interview op straat. Ze hebben wel wat beters/ leukers te doen.  Bedenk dus welke vragen je kunt omvormen in afbeeldingen. Je kunt passant bijvoorbeeld een keuze laten maken uit een aantal af­beeldingen in plaats van het stellen van 5 vragen. Bijvoorbeeld: U wilt weten welk soort restaurants men graag bezoekt in de stad. U kunt dat te weten komen door een aantal vragen te stellen over ‘soort restaurant’ , ‘menu’, ‘prijzen’ . Maar u kunt ook 5 collages tonen. In de collage geeft u de 5 soorten soorten restaurants weer (bepaalde klasse, menukaartje, prijzen, sfeer). U laat de passant kiezen welke collage het meest aanspreekt. Dit werkt veel sneller, is leuker voor de respondent en u heeft tijd over om nog een paar andere vragen te stellen.

Bepaar niet op de selectie of het uurloon van veldwerkers.
Ervaren veldwerks: komen op tijd, werken goed door, schrijven duidelijk (of werken met tablets) , begrijpen welke kwaliteit er geleverd moet worden en maken een goede indruk bij het publiek. Bedenk dat een onervaren veldwerker die niet op komt dagen (of te laat) uw onderzoek veel schade kan toebrengen, extra kosten met zich meebrengt en deadlines in gevaar kan brengen. Onzorgvuldig benaderen van passanten of onvriendelijk gedrag van veldwerkers zult u niet alleen merken in de respons maar misschien wordt u opdrachtgever wel gebeld… Dan denkt u achteraf… was de inhuur van onervaren veldwerkers niet erg onvoordelig voor mijn bedrijf?

Kom achter uw bureau vandaan en ga even ter plaatse kijken (!)
Veldwerk wordt vaak bedacht vanachter een bureau. Afspraken worden gemaakt op basis van papieren plannen. Maar binnen is het makkelijk om iets te bedenken. De werkelijkheid is anders. Ik garandeer u dat:  De locatie die u heeft bedacht ligt op dit moment opgebroken (werkzaamheden),  op de dag van uw veldwerk staat een evenement gepland,  op de plaats waar u wilt laten enqueteren staat een draaiorgel hard te spelen…

Spreek met uzelf af dat u op de dag van het veldwerk tenminste 3x contact heeft met de veldwerkleiding.
Want : Op de ochtend van het veldwerk staat er de grootste file ooit en kunnen veldwerkers niet op tijd aanwezig zijn. Of het regent vreselijk en er is haast geen publiek op straat.  In de middag blijken twee veldwerkers niet lekker en moeten eerder stoppen. Halverweg het onderzoek blijkt ook dat er veel meer mensen meedoen dan u had gedacht. (Of juist veel minder…).  Etc.etc.

The Research Company BV is een full-service onderzoeksbureau dat u kunt inschakelen voor onderzoekswerkzaamheden. De educatieve afdeling van Research Company deelt kennis en ervaring met studenten. Zij profiteren van de duidelijke artikelen over onderzoekstheorie, methoden en technieken en gratis hulpmiddelen zoals de gratis software voor online enquêteren en Rekenhulp om steekproefomvang, nauwkeurigheid en betrouwbaarheid te berekenen.

(Er is veel zorg besteed aan deze uitleg. Het is begrijpelijk geschreven met duidelijk voorbeelden. Maandelijks lezen 4000 HBO (en WO) studenten een of meer van de artikelen van Research Company. Als je geholpen bent met dit artikel dan kun je andere studenten ook een beetje helpen door het artikel te delen in je netwerk).

Deze website gebruikt uitsluitend eigen functionele cookies om bezoeker en surfgedrag op onze webpaginas te registreren. Als u ervoor kiest dat we geen cookies gebruiken, kunnen mogelijk niet alle functies op onze website gebruikt worden. Uw keuze word middels een cookie in uw browser voor de tijd van een jaar  geregistreert. OK, functionele cookies , Nee geen functionele cookies

742