KWALITATIEF ONDERZOEK. WAT IS HET EN WAAROM DOEN WE HET?

KORTE EN DUIDELIJKE TIPS VOOR ONDERZOEKSOPDRACHTEN EN -TENTAMENSTOF (HBO/MBO+).

(Vergeet straks niet om nog even te kijken op:http://onderzoekscoaching.nl/cms/blog/

Kwalitatief onderzoek levert informatie op over de motieven en ideeën van mensen.

Wat je bij kwantitatief onderzoek (bijvoorbeeld een enquête) te weten komt zijn ‘aantallen’ .  Je komt echter niet te weten waarom mensen een bepaald antwoord geven. Bijvoorbeeld waarom heeft 60% van de deelnemers aan de enquête het hokje JA aangekruist? Waarom vindt 66% onze winkel niet interessant? Waarom zegt 75% dat ze liever naar de concurrent gaan? Op dit soort vragen geeft een enquête geen antwoord. Terwijl een directeur niet alleen wil weten HOEVEEL klanten er ontevreden zijn maar ook WAAROM ze ontevreden zijn.

Kwalitatief onderzoek doen we dus om de ‘Waarom-vragen’ te beantwoorden. Een voorbeeld van kwalitatief onderzoek is het houden van interviews.

Het houden van interviews is een veel gebruikte onderzoeksstrategie. Interviewen hoeft niet meer werk te zijn dan het regelen, versturen en verwerken van enquêtes. Het vraagt meer tijd om een interview af te nemen dan om een enquête in te laten vullen. Maar je hoeft slechts 10-20 interviews af te nemen om al genoeg gegevens te hebben voor je rapport. Terwijl je wel 100 of 200 enquêtes terug moet zien te krijgen voordat je aan je rapport kan beginnen… Het komt er vooral op aan dat je zelf goed bent in het voeren van een gesprek.  Sommige studenten zijn bang om te praten of vinden het een raar idee om iemand te interviewen.  (Maar het is natuurlijk juist goed om iets te doen waar je niet veel ervaring mee hebt).  Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone dus het regelen van opnameapparatuur zal het probleem niet zijn.

Type interviews:

  1. Gestructureerde interviews (LET OP deze vorm van interviewen valt onder KWANTITATIEF onderzoek). Bij een gestructureerd interview neem je een vragenlijst af. Alle vragen staan op papier. Het is eigenlijk hetzelfde als een enquête, alleen neem je de vragen mondeling af.Van gestructureerde interviews moet je er veel afnemen, afhankelijk van je onderzoeksonderwerp zullen dat er al gauw 50 zijn.
  2. Semi-gestructureerd interview
    Als je er voor kiest om geen vaste vragenlijst te maken maar een combinatie van klein aantal (ca. 4) gesloten vragen en 3 open vragen dan noemen we dat een semi-gestructureerd interview. Je laat de persoon die je interviewt veel vrijer om zelf een verhaal te vertellen maar je hebt ook een paar gesloten vragen en onderwerpen die aanbod MOETEN komen.
  3. Kies je ervoor om helemaal geen onderwerpen te bedenken maar alleen een thema (bijvoorbeeld: Vrije tijd) en de geïnterviewde mag zelf bepalen waar het over gaat dan noemen we dat een diepte-interview.

Wat tips/ aandachtspunten

  • Leg de geïnterviewde vooraf uit waar je het interview voor gebruikt
  • Kies een geschikte locatie
  • Denk aan je kleding (verzorgd maar niet te opvallend)
  • Praat duidelijk
  • Luister
  • Zorg voor goede opnameapparatuur.

Ook interessant naast dit artikel : #http://onderzoekscoaching.nl/cms/tips-voor-studenten-die-onderzoek-gaan-doen-of-tentamen-willen-halen-nr-10/

Kwalitatief onderzoek kan heel leuk zijn…

The Research Company BV is een full-service onderzoeksbureau dat u kunt inschakelen voor onderzoekswerkzaamheden. De educatieve afdeling van Research Company deelt kennis en ervaring met studenten. Zij profiteren van de duidelijke artikelen over onderzoekstheorie, methoden en technieken en gratis hulpmiddelen zoals de gratis software voor online enquêteren en Rekenhulp om steekproefomvang, nauwkeurigheid en betrouwbaarheid te berekenen.

(Er is veel zorg besteed aan deze uitleg. Het is begrijpelijk geschreven met duidelijk voorbeelden. Maandelijks lezen 4000 HBO (en WO) studenten een of meer van de artikelen van Research Company. Als je geholpen bent met dit artikel dan kun je andere studenten ook een beetje helpen door het artikel te delen in je netwerk).

Deze website gebruikt uitsluitend eigen functionele cookies om bezoeker en surfgedrag op onze webpaginas te registreren. Als u ervoor kiest dat we geen cookies gebruiken, kunnen mogelijk niet alle functies op onze website gebruikt worden. Uw keuze word middels een cookie in uw browser voor de tijd van een jaar  geregistreert. OK, functionele cookies , Nee geen functionele cookies

796